”Självmedkänsla är inte självömkan (stackars mig) och det är inte arrogans (jag är bäst!). Det är i stället att behandla dig själv och dina tillkortakommanden med vänlighet, att du kommer ihåg att du är en människa och – som alla människor – ett pågående projekt … De flesta av oss har lärt oss vara stödjande mot andra. Vi måste ge oss själva tillåtelse att behandla oss själva på samma sätt”. – Kristin Neff, PhD i psykologi

I en tid då självförtroende har stått högt i kurs, att bli lyckad till varje pris, ha perfekta liv, snygga kroppar, dyra bilar, vackra hem, många flashiga vänner, leva ett perfekt liv och där den psykiska ohälsan drar fram som en farsot, har självmedkänsla dykt upp som ett ny-ord. Vad är det? Kristin Neff, professor i psykologi på Educational Psychology Department på University of Texas, forskar i självmedkänsla och de effekter det har på oss. Hon spaltade upp tre viktiga komponenter:

Självmedkänsla versus självdömande:

  • Medkänsla, vänlighet, snällhet – en aktiv egenskap, en känsla att vilja någon väl och göra allt man kan för att få den/mig själv att må så bra jag kan just nu. Motsats till en dömande attityd. Att döma sig själv för hårt kan leda till depression och självdestruktivitet.

Medmänsklighet versus isolering:

  • Vi är alla människor, vi gör alla fel el råkar ut för tråkigheter. Det vet vi, logiskt sett. Men när det händer oss något personligen känner vi ”varför just jag?”, det är bara jag som är såhär dum, misslyckad, ful osv. Vi isolerar oss själv omedvetet, vilket är mycket påfrestande för både vår fysiska och mentala hälsa. Istället kan vi träna oss att se att vi faktiskt inte är onormala eller misslyckade. Det som händer oss är allmänmänskligt!

Mindfulness versus flykt in i problemlösning

  • Mindfulness hjälper oss notera vad som händer oss, att våga vara med vårt lidande som det är, utforska det med lugn och vänlighet, låta det få ta tid och under tiden ta hand om oss själva, vilket är nödvändigt för att vi ska kunna uthärda och lösa problemen utan att klanka ner på oss själva, vilket vi oftast annars gör först genom självdömande, självhat och för många destruktiva beteenden för att dölja besvikelsen på oss själv. De flesta som gått mindfulnesskurs vittnar om att detta är en av de insikter de upplevt som viktigast – jag är bara en människa bland andra, jag har blivit mer självmedkännande, jag är inte ensam!

Turturduvorna - Kopia-1

Utdrag ur Kristin Neffs föreläsning om självmedkänsla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: