”Jetebra”! Underbara barn.

Det har varit en lång, hektisk sommar. Jag har jobbat med annat än mindfulness, i en sommaröppen klädaffär i turisttäta Grebbestad, och måste erkänna att jag varit allt annat än mindful! Har tränat praktiskt alltför lite och däremellan jäktat alltför mycket. Men nu sänker sig lugnet och jag tar tag i min egen träning och planering för verksamhet i vinter.

Nya kurser var inplanerade under hösten i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan, men intresset var alltför lågt. Tydligen var det svagt intresse överlag för att gå kvällskurser, kanske pga att det tar tid att sansa sig och komma igång med skolor, jobb mm. Så vi försöker igen efter nyår. Håll utkik!

Bild: mindfulschools.org

Under tiden vill jag påminna om mindfulnessträningens betydelse för barn! Jag hade förmånen att få introducera mindfulness i en låg- och mellanstadieskola här i norra Bohuslän, en gång i veckan i 9 veckor. Det var fantastiskt! Barn snappar snabbt upp vad det går ut på – att faktiskt bara vara, med sig själv, med sin omgivning, att acceptera, andas, landa i det som är. Vi lade också till lite roliga lekar varje gång för att uppmärksamma alla våra 5 sinnen och det var uppskattat. Barnens utvärdering efter sista gången måste du bara läsa:

  • Det har varit bra för att man får öva på att ta det lugnt
  • Det var roligt att leka lekar
  • Det var roligt med ”spegelövningen”. Tack så mycket Maria!
  • Mindfulness är kul och man blir avslapnad.
  • Jetebra!
  • De var kul med de övningar som vi ska jisa och när vi låg och andades.
  • Mindfulness var jetekul med övningarna.
  • Mindfulness är rolit för at man blir avslapnad.
  • Det är lugnande och det har varit roligt och det ska bli tråkigt att du ska sluta.
  • Jag gilar hälsningsrundan, andas i 1 min, tänka på någon speciell, ta 3 djupa andetag. Älskar dig!
  • Mindfulness, slapna av, roligt, skönt.

Underbara kommentarer med deras egen stavning! 🙂 Så har du barn i skolan? Jobbar du i skolan själv? Är ni intresserade av att testa vad mindfulness skulle kunna ge just er klass/skola? Hör av dig, så kan vi kanske komma överens om ett upplägg som passar er.

Annonser

Mindfulnessretreat

Kursen ”Stressfri vår med mindfulness” är slut, men många blev sugna på att testa en hel dag med mindfulness! I lugn och ro, i trädgårdsmiljö, med träning, gemenskap, egentid, närvaro och god mat. Därför bestämde vi att söndagen den 16 juni kör vi!

På mysiga Gårdemyr utanför Grebbestad träffas vi på morgonen (exakta tider kommer senare) och ägnar en hel dag åt att ge oss själva tankero i tystnad tillsammans med varandra.

Är du nyfiken? Vill du veta mer eller vara med? Ring mig på 0703-088316 eller skicka ett mail till maria.leisborn@telia.com.

Förkunskaper: det är bra om du tränat mindfulness eller liknande tidigare, eller vet med dig att du uppskattar tystnad, lugn och möjlighet att få vara med dina tankar.

Ungefärlig tid: vi träffas vid 9-tiden, fikar och går igenom dagens program. Ungefär kl 17.00 är det slut för dagen. Däremellan har vi tränat, ätit, fikat och fått tid till oss själv. Kostnad: ca 850 kr. Definitivt schema och kostnad kommer att publiceras inom kort, både här på hemsidan och på Facebook!

Retreaten arrangeras i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Hoppas vi ses!

Avslutning

Igår hade vi sista kurstillfället på kursen Nyfiken på mindfulness på mysiga Gårdemyr utanför Grebbestad. På fem gånger kommer man en del på vägen mot att bli en mer medveten och närvarande människa.

Kursdeltagare berättade bland annat om förbättrad sömn, minskad oro, bättre förmåga att hantera jobbiga och stressiga situationer i livet, att kunna släppa taget om det man inte kan göra nåt åt och en ökad insikt om vad kroppen försöker säga till oss – ibland skrika till oss – fast att vi sällan lyssnar! Att känna förbättringar inom dessa områden på bara 5 kurstillfällen plus egen träning däremellan visar hur enkelt men ändå kraftfullt mindfulness är! Vi tränar inte på att vara något annat än just människor, och att hitta de naturliga verktyg vi kan använda när och var som helst när vi behöver dem.

För mig som kursledare har det varit otroligt nyttigt att möta deltagarna och få diskutera tankar och erfarenheter med dem. Man blir aldrig fullärd! Det forskas också hela tiden på mindfulness och nya rön dyker upp hela tiden.

Glädjande nog kommer mindfulness att introduceras som obligatoriskt skolämne i England just för att man vet att det fungerar. Förhoppningsvis sprider det sig även hit, för tänk om alla barn fick lära sig denna enkla, jordnära teknik för att kunna få ett inre lugn och ökad medkänsla med sig själv och andra! Det unnar jag alla barn och ungdomar – vilken härlig grund att ha med sig under uppväxten!

Deltagarnas kommentarer om kursen har fått en egen rubrik högst upp på sidan, så klicka dig dit och se vad de tyckte! Och är du själv nyfiken? Håll utkik efter nästa kurs som börjar i höst! Och kanske testa vara med på vår 1-dagsretreat den 16 juni? Läs mer om den under rubriken ”Aktuella kurser” högst upp på sidan.

Frågor och anmälningar till tfn 0703-088316 eller maria.leisborn@telia.com. Välkommen!

Kursen går mot sitt slut

Nu är det bara en gång kvar på kursen ”Stressfri vår med mindfulness”. Efter hittills fyra kurstillfällen plus en introduktionskväll har deltagarna fått träna andningsankare, kroppsscanning, medvetna rörelser, medkänslaövningar och sittande meditation. Trots att detta är en kort kurs som bara sniffar på ytan på mindfulness har flera deltagare upplevt förändringar!

Medvetna rörelser

Bilden visar en av övningarna när vi hade mindful yoga/medvetna rörelser.

Idag läste jag en artikel i tidskriften Mindful om hur forskare inom neurofysik börjar förstå varför mindfulness faktiskt fungerar.: om hur det får vårt stresscentrum amygdala att vila, skapar en ”rest and digest”-reaktion som är motsatsen till den ”fight or flight”-reaktion som vår stressade omvärld utsätter oss för och som så ofta leder till psykisk ohälsa, stress och ångestproblem.

Så det är inget hokus-pokus eller mystiska krafter som gör att mindfulnesstränande människor känner både lugn, glädje och hur de ofta känner att de kan hantera ångest, stress och depressioner på ett nytt och bättre sätt. Det passar unga och gamla, vältränade och otränade, kvinnor och män – huvudsaken är att du är nyfiken och motiverad!

Vill du också nosa på denna teknik för att uppnå ett bättre mående? Eller kanske gå på djupare nivå direkt? Under hösten tänker jag dra igång en ny kort-kurs, men gärna också en fördjupningskurs där vi lär oss teknikerna lite bättre, lite djupare och med lite längre övningar. Är du nyfiken? Hör gärna av dig och kolla upp startsidan för information om nya kurstillfällen!

Hoppas vi ses!

Självmedkänsla

”Självmedkänsla är inte självömkan (stackars mig) och det är inte arrogans (jag är bäst!). Det är i stället att behandla dig själv och dina tillkortakommanden med vänlighet, att du kommer ihåg att du är en människa och – som alla människor – ett pågående projekt … De flesta av oss har lärt oss vara stödjande mot andra. Vi måste ge oss själva tillåtelse att behandla oss själva på samma sätt”. – Kristin Neff, PhD i psykologi

I en tid då självförtroende har stått högt i kurs, att bli lyckad till varje pris, ha perfekta liv, snygga kroppar, dyra bilar, vackra hem, många flashiga vänner, leva ett perfekt liv och där den psykiska ohälsan drar fram som en farsot, har självmedkänsla dykt upp som ett ny-ord. Vad är det? Kristin Neff, professor i psykologi på Educational Psychology Department på University of Texas, forskar i självmedkänsla och de effekter det har på oss. Hon spaltade upp tre viktiga komponenter:

Självmedkänsla versus självdömande:

  • Medkänsla, vänlighet, snällhet – en aktiv egenskap, en känsla att vilja någon väl och göra allt man kan för att få den/mig själv att må så bra jag kan just nu. Motsats till en dömande attityd. Att döma sig själv för hårt kan leda till depression och självdestruktivitet.

Medmänsklighet versus isolering:

  • Vi är alla människor, vi gör alla fel el råkar ut för tråkigheter. Det vet vi, logiskt sett. Men när det händer oss något personligen känner vi ”varför just jag?”, det är bara jag som är såhär dum, misslyckad, ful osv. Vi isolerar oss själv omedvetet, vilket är mycket påfrestande för både vår fysiska och mentala hälsa. Istället kan vi träna oss att se att vi faktiskt inte är onormala eller misslyckade. Det som händer oss är allmänmänskligt!

Mindfulness versus flykt in i problemlösning

  • Mindfulness hjälper oss notera vad som händer oss, att våga vara med vårt lidande som det är, utforska det med lugn och vänlighet, låta det få ta tid och under tiden ta hand om oss själva, vilket är nödvändigt för att vi ska kunna uthärda och lösa problemen utan att klanka ner på oss själva, vilket vi oftast annars gör först genom självdömande, självhat och för många destruktiva beteenden för att dölja besvikelsen på oss själv. De flesta som gått mindfulnesskurs vittnar om att detta är en av de insikter de upplevt som viktigast – jag är bara en människa bland andra, jag har blivit mer självmedkännande, jag är inte ensam!

Turturduvorna - Kopia-1

Utdrag ur Kristin Neffs föreläsning om självmedkänsla

Att få höras…

Idag är det Internationella Kvinnodagen. Det är märkligt att det ska behövas en sån dag i en värld där faktiskt strax mer än hälften av befolkningen är just kvinnor men som ändå av gammal tradition är ”underklass”.

Oftast är det också kvinnor som söker vägar att må bättre! Kurser i t ex mindfulness består ofta av merparten kvinnliga deltagare, ibland någon man. Det är tråkigt, för de positiva effekterna av träningen påverkar ju även män. Vi är alla ungefär samma skrot och korn inombords. Alla behöver vi lugn och stillhet, tid för återhämtning.

Idag tänkte jag publicera en liten film jag gjorde 2016, ett tag efter att jag gått en kurs i kulning. Kulning är den mer än 1000 år gamla metoden att kommunicera som kvinnorna förr använde sig av när de skulle ropa hem kor och getter, men även kommunicera med varandra mellan fäbodarna i den skandinaviska fjällvärlden. Det finns kulningsstrofer som betyder ”hur mår du där borta”? Eller ”du behöver inte leta efter korna mer, de har kommit hem”! Det var så intressant att lära sig om hur kullorna och deras sätt att föra fram det de ville säga, att använda sina röster på ett så smart sätt att det i bra förhållanden kunde höras upp till en mil!

Kvinnor strävar fortfarande på i alla världens hörn. Förunderligt nog är många fortfarande en i underläge, men medvetenheten ökar och där kvinnorna får respekt, utbildning och egna pengar där ökar välståndet för hela familjerna! Barnen får mat, skolböcker och utbildning. Frågan är bara – vad är det som gör att de inte fick det förut? Varför har inte detta uppnåtts tidigare när kvinnorna inte hade respekt, utbildning och egna pengar? När männen hade kontroll över allt? En bra fråga.

Höj volymen och hör naturens egna ljud på denna skogspromenad i Bohusläns skogar. 25 sekunder in i filmen börjar jag kula.

På tisdag börjar min nästa kurs i mindfulness och det finns plats för några till. Så bor du i närheten – anmäl dig till vårens mysigaste må-bra-kurs och ha fem träffar ihop med oss andra i det glada gänget på Gårdemyr utanför Grebbestad! Kanske jag kan visa dig hur man kular också?

Vill du anmäla dig eller fråga något – ring 0703-088316 eller maila maria.leisborn@telia.com.

Välkommen!


Solvargens egen hemsida!

Solvargen i solen med sin varg Dano

Nu har Solvargen Mind & Heartfulness äntligen fått en egen hemsida!

Namnet kommer att ändras ganska snart, så fort domännamnet gått igenom. Här kommer jag att skriva om mina kurser, historier ur livet, visdomsord, nya forskningsresultat kring mindfulness mm. Så glöm inte att klicka FÖLJ, så du automatiskt får reda på när något nytt skrivits här.

Under fliken ”Aktuella kurser” hittar du vad som är på gång. Som t ex just nu när en ny kurs startar nästa tisdag!

Det blir vårens mysigaste kurs, kan jag nästan lova! Vi träffas totalt 5 gånger varannan tisdagskväll på underbara Gårdemyr (mysigare plats att träna mindfulness på finns inte!). Varje gång har ett nytt tema och under kursens gång lär du dig de grundläggande sätten att träna mindfulness och medkänsla plus en massa intressant teori om vad som egentligen händer i kropp och knopp när vi stressar jämfört med när vi t ex är mindfulla.

Kursen kommer förmodligen att avslutas med en frivillig heldagsretreat på Gårdemyr. Förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika kommer att ingå plus en massa mys, träning, trädgårdsmys och promenader för den som vill. Unna dig detta, jag kan rekommendera det! Tid och pris meddelas senare.

Kursen passar alla, från tonåren och uppåt! Så dra med dig någon vän, din tonåring, morsan, grannen, maken eller arbetskompisen.

Kurspris denna omgång 1200:- inkl kursbok i pocketformat och mp3-filer för hemmaträning. Halva priset för tonåringar. Man kan också droppa in ibland om man inte har möjlighet att gå hela kursen. Då kostar varje tillfälle 220:- (tonåringar 110:-) exklusive kursbok som man kan köpa till för 70:-. Mp3-filer ingår bara vid bokköp. Jag har också ett par inbundna kursböcker kvar till försäljning.

Välkommen att boka!

Sensommar

Stilla vid bryggan

Det har blivit September.

Den torra, varma, långa sommaren är slut och det är lite skönt. Kanske lite otacksamt? Vi behöver ju verkligen sol och värme, riktigt få bunkra det som en solfångare med ackumulatortank, för att kunna använda som extra batteri under vintern.

Det har varit några otroligt stilla dagar. Det är vi inte vana vid, här i Bohusläns havsband. Riktigt märklig känsla! Bilden ovan är tagen vid vår sjöbod där vi har våra kontor. Inte dumt alls att sitta med fönstren öppna och höra vågskvalp och måsar under arbetsdagen! Och det doftar väldigt gott från havet nu. En svårbeskriven ”doft av tång och salt och äventyr”, som man sjunger i Taubes Inbjudan till Bohuslän.

Nu i september ska jag dra igång några kurser i mindfulness i Strömstad. Jag hoppas verkligen att någon anmäler sig och hänger med på upptäcksfärden i sig själv, som mindfulness är! Eftersom jag brinner extra för tonåringar blir det två kurser i ”Mindfulness och medkänsla för stressade ungdomar”, en ny kurs utarbetad i Sverige av Mindfulnesscenter AB. Vi börjar 25 september med en kurs för tjejer i högstadiet och en blandad grupp för ungdomar i gymnasiet. Samtidigt kör jag en kortare kurs för vuxna som vill veta vad mindfulness är, kanske rentav några föräldrar till tonåringar som går ungdomskursen! Det skulle vara väldigt kul, för då får de mycket att hjälpas åt med på hemmaplan under kursens gång. Tänk att få höra dem berätta hur det gått med träningen!

Under tiden utbildar jag mig vidare till mindfulnessinstruktör steg 2. I början av oktober är det examination. Spännande!

Bor du i Strömstads närhet och är nyfiken på vad mindfulness kan göra för dig? Anmäl dig till mig på info@corkei, tfn 0703088316 eller på Strömstads Hälsohus hemsida: http://www.strömstadshälsohus.se. Fliken Träningsterapi – Mindfulness. Mina kurser heter:

– Mindfulness och medkänsla

– Nyfiken på mindfulness

Välkommen!

 

Me too?

Superbitch

Ingen har väl missat hur media exploderat av berättelser om sexuella trakasserier av olika slag. Alla dessa flickor, kvinnor, damer, tanter, i alla åldrar. Och – genom alla tider, icke att förglömma! (Naturligtvis förekommer också det motsatta, att kvinnor kränker män, och det är lika illa).

En del tar tillfället i akt och skyller på våra nytillkomna invånare, men fakta talar ganska tydligt emot detta. Den sortens anklagelser drunknar i floden av de senaste berättelserna som framgångsrika kvinnor inom medievärlden, underhållningsvärlden och nu också rättsväsendet delar med sig av. Problemen har förekommit överallt sen tidernas begynnelse. Nu har den sortens härskarkultur förhoppningsvis fått sig en knäck.

Men jag har en tanke som gnager – alla dessa kvinnor i alla åldrar och inom alla yrkesgrupper som hittills tigit och lidit, stängt inne och försökt glömma. Tryckt ner ångest och skam och låtsats som inget hänt. Vad beror det på? Är det en uppfostringssak? Har vi fått höra det sen barnsben, att inte bry oss, inte säga till, inte ställa till väsen? Boys will be boys, du hade för kort kjol, vad ska du ute och göra så sent? Är det så?

Eller är det nåt genetiskt? Funkar vi så, att vi skäms när vi utsätts för nåt som kränker oss inpå bara skinnet? Alla dessa tjejer, damer, kvinnor som får snoppbilder från diverse manspersoner, som tar bort bilden, inte säger nåt till nån – och skäms!? Kränkt, men skamsen. Hur går det till?

Eftersom jag jobbar med mindfulness funderar jag vidare. Vid mindfulnessträning lär man sig känna sina egna signaler, psykiska och fysiska känslor och reaktioner på ett tidigare stadium, i realtid, här och nu. Man lär sig känna igen och bekräfta hur man egentligen mår, vad man tycker om och vad man inte mår bra av. Kan mindfulnessträning hjälpa flickor, kvinnor, damer att sluta skämmas? Att verkligen våga känna och bekräfta vad som inte gör en gott, våga välja att säga stopp, jag är inte med på detta! Stopp, jag har inte bett om att bli trakasserad, jag har inte bett att få snoppbilder, jag tolererar inte att bli tafsad på, jag accepterar inte att bli tilltryckt och nertryckt och få stå inför ultimatumet: ställ upp eller jag ser till att du blir avskedad! Att våga känna från djupet av sitt inre att den där osmarta tölpen gör bort sig själv, inte mig! Lägg av, eller jag skickar din snoppbild vidare till din chef, din fru, till skvallertidningarna! Eller jag tar ett redigt tag om din stolthet och klämmer till utav bara attan så det bara blir ett litet russin kvar! Utan att känna ens ett uns av skam. Med högburet huvud. Stolt och arg, i all evighet. Punkt.

Jag har under hösten börjat arbeta med mindfulness för barn och hoppas öka min verksamhet även till äldre barn och ungdomar. Om man hjälper tjejer och killar att öka sin självmedvetenhet och välmående skulle mycket vara vunnet så att dessa uråldriga mansproblem åtminstone kan minska kraftigt i framtiden. Tänk om man kunde bedriva ett projekt under ett läsår och se – minskar trakasserierna och ökar tjejernas (rättare sagt: alla utsattas) ork att säga till, anmäla, stoppa och sen gå vidare med välmåendet i behåll? Resultat från skolor där man testat, både i Sverige och utomlands, visar goda resultat åt det hållet. Så jobbar du i skolans värld, är förälder eller elev? Föreslå att ni får prova på er skola, under skoltid, så får vi se vad vi kan åstadkomma!

Ny kurs på Resö

Igår kväll hade vi en mysig och lyckad prova-på-kväll på Hamnmagasinet på Resö. Några blev sugna på att fortsätta träna mindfulness, så i oktober drar vi igång en kortare kurs för den som är nyfiken och vill testa.

Yogamatta med bärrrem

Visste du att mindfulnessträning för att hantera stress är godkänt som friskvårdsförmån? Kanske ni är några på jobbet eller kompisgänget som skulle vilja lära er mer? Hör av er för en prova-på-omgång med information! Möjlighet finns i Tanums kommun med omnejd.

Aktuell forskning visar att mindfulness kan ge fantastiska resultat inom många områden, som t ex vården, skolan, för stresshantering, på arbetsplatser mm. Det är ett enkelt men kraftfullt sätt att lära sig hantera vardagen som den är, här och nu.

Följ gärna Corkei Mindfulness på https://www.facebook.com/corkeimindfulness/ där nya kurser, nyheter och senaste forskningen regelbundet läggs ut! Du kan också hitta den på Corkeis hemsida, fliken Mindfulness.

Kanske vi ses?

 

Högt i tak

jippii-i-ny-troja

Idag har det varit en sån där härlig, klar, lite kulen novemberdag, men himlen har varit blå och det är högt, högt i tak utomhus! Då lyfter livsandarna och sinnet får mer svängrum.

Utbildningen till mindfulnessinstruktör går framåt och går mot sitt slut. Det ska bli spännande att göra slutprovet och få mitt diplom. Hoppas kunna lära ut denna fina teknik för att hantera livet som det är, här och nu, till fler. Det kommer toppar och dalar i livet ändå, men känslan att kunna guppa över både vågberg och vågdalar utan att gå sönder unnar jag många att lära sig.

Passa på och njut av vädret varje dag det blir såhär högt i tak! Men njut också av de mörkare, molniga och regniga dagarna. Det finns en tjusning i det mesta.

Snart ska jag spela in en liten videosnutt som visar hur man tvättar sin korkväska och får den att vara snygg i många år. Håll utkik i bloggen!

Sista kursdagen

Sista gemensamma dagen på kursen till Mindfulnessinstruktör var intensiv. Vi har alla kommit en bra bit i vår egen träning och har känt på vad Mindfulness egentligen är och vad det kan göra med ens sinne och kropp. Visserligen tränar vi ganska intensivt och får gå igenom djupare träningspass än vad vi ska utsätta andra för sen, men det är bra. Nu vet vi och kan förhoppningsvis förklara och leda på ett bra sätt.

mindfulness-sista-dg

Efter en heldag är man ganska tagen. Man behöver sin egen tid och sitt eget utrymme för att smälta allt som hänt. Allt man lärt sig. Allt man känt och upplevt. Men det är otroligt skönt!

Den 9 januari är slutexaminationen och förhoppningsvis kan jag sen kalla mig Mindfulnessinstruktör. Drömmen är att gå en fördjupningskurs i Mindfulness i skolan eftersom forskning visat att träningen är så enormt effektiv på barn och unga i deras stressfyllda vardag och i den oroliga värld vi lever i. Och barn, kanske speciellt tonåringar, ligger mig nära om hjärtat.

Men det blir senare under våren 2017. En sak i taget.

 

%d bloggare gillar detta: